Artykuł sponsorowany

Przegląd rekuperatora – na czym polega i kiedy należy go wykonać?

Przegląd rekuperatora – na czym polega i kiedy należy go wykonać?

Samodzielne prace konserwacyjne oraz regularne przeglądy mają niebagatelne znaczenie dla prawidłowego i wydajnego działania systemów wentylacyjnych. Dotyczy to nie tylko klasycznych układów, ale również tych, które są wyposażone w rekuperację. W niniejszym tekście przyjrzymy się temu, jak powinien wyglądać profesjonalny przegląd rekuperatora, kiedy należy go przeprowadzić oraz kto powinien się tym zająć.

Co obejmuje okresowy przegląd rekuperacji?

Wielu użytkowników rekuperacji myśli, że okresowy przegląd centrali wentylacyjnej polega wyłącznie na sprawdzeniu stanu filtrów powietrza oraz ich wyczyszczeniu lub wymianie. Fakt, jest to ważna czynność, ponieważ wraz z upływem czasu, na filtrach stopniowo gromadzi się kurz, który blokuje swobodny przepływ powietrza, zmniejszając tym samym wydajność całej instalacji. Należy mieć jednak świadomość, że pracownicy autoryzowanych serwisów są zobowiązani do wykonania szeregu innych prac konserwacyjnych zawartych w protokole serwisowym.

Zadaniem serwisanta jest dokładne sprawdzenie wszystkich punktów kontrolnych zawartych w dokumencie. Wnikliwe oględziny rekuperacji oraz jej poszczególnych podzespołów pozwolą nie tylko określić aktualny stan centrali, ale także w porę wykryć ewentualne usterki, które mogłyby w przyszłości wygenerować spore koszty naprawy.

W ramach przeglądu rekuperatora ekipa serwisująca wykonuje takie czynności, jak:

  • ogólna kontrola stanu urządzenia i instalacji, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz jednostki,
  • sprawdzenie stanu wymiennika ciepła, wentylatorów, nagrzewnic kanałowych, chłodnic oraz nawilżaczy,
  • sprawdzenie stanu uszczelek oraz filtrów i ich ewentualna wymiana (zaleca się, aby przeprowadzać ją co minimum 3 miesiące),
  • skontrolowanie wewnętrznych elementów automatyki, tj. czujników temperatury, presostatów i termostatów, a także ich ewentualna kalibracja,
  • wykonanie pomiarów elektrycznych oraz określenie kondycji okablowania i połączeń elektrycznych,
  • sprawdzenie stanu instalacji odpływu skroplin, tj. skontrolowanie jej drożności, wykrycie ewentualnych przecieków i ocenienie izolacji,
  • przegląd tzw. dziennika zdarzeń, w którym znajdują się informacje o ewentualnych błędach i nieprawidłowościach w działaniu centrali.

Wymienione powyżej działania to tylko ogólne wytyczne, które składają się na kompleksowy przegląd rekuperatora.

Jak nietrudno się domyślić, wykonaniem wszystkich czynności może zająć się tylko osoba posiadająca odpowiednią wiedzę, uprawnienia oraz narzędzia. Z tego powodu zalecamy, aby samodzielnie zajmować się tylko podstawowymi pracami porządkowymi, czyli czyszczeniem obudowy oraz czerpni powietrza, a także kontrolowaniem stanu filtrów – dodaje specjalista reprezentujący firmę Popularna z Warszawy, która zajmuje się sprzedażą części zamiennych do systemów wentylacyjnych.

Jak często przeprowadzać przegląd rekuperacji?

Aby cieszyć się prawidłowym i wydajnym działaniem rekuperacji, a przy okazji należycie zadbać o jej długą żywotność, należy pamiętać o regularnym wzywaniu do swojego domu specjalistów, którzy zajmą się przeglądem urządzenia. Ogólnie przyjęta zasada mówi, że prace serwisowe powinny być wykonywane przynajmniej raz w roku – zakładając, że system pracuje w standardowych warunkach budownictwa mieszkaniowego.

W przypadku obiektów o większej kubaturze lub bardziej szkodliwym środowisku pracy (chodzi tutaj o m.in. podwyższoną zawartość zanieczyszczeń w powietrzu), przeglądy należy wykonywać z nieco większą częstotliwością. Nie trzeba się jednak martwić na zapas, ponieważ coraz więcej urządzeń jest wyposażonych w automatykę sterującą, która sama przypomina o tym, że przydałoby się już skontrolować działanie centrali. Użytkownik otrzymuje wówczas powiadomienie za pośrednictwem panelu sterującego.

Jeśli chcemy zachować gwarancję producenta, przeglądem powinien zająć się autoryzowany serwis lub wykonawca instalacji.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.