Artykuł sponsorowany

Jak działa wentylacja mechaniczna?

Jak działa wentylacja mechaniczna?

Wentylacja to jedna z podstawowych instalacji stosowanych w budynkach mieszkalnych i nie tylko. Ze względu na swoją budowę oraz sposób działania dzieli się ona natomiast na dwa rodzaje. Wentylację grawitacyjną oraz mechaniczną. W tym artykule skupiamy się jednak wyłącznie na drugiej z nich, omawiając jej charakterystykę, budowę oraz najważniejsze zalety. 

Czym jest wentylacja mechaniczna?

Wentylacja mechaniczna określana także wymuszoną, jak sama jej nazwa wskazuje, bazuje na mechanicznej wymianie powietrza w pomieszczeniach. Wymaga w związku z tym zasilania elektrycznego. Sam proces odbierania zużytego i dostarczania świeżego powietrza realizowany jest w jej przypadku za pomocą wentylatorów. Dzięki temu wentylacja mechaniczna budynków jest o wiele skuteczniejsza niż tradycyjne rozwiązania grawitacyjne. 

Z jakich elementów składa się wentylacja mechaniczna?

Wentylacja mechaniczna, której montaż w Gdańsku oferuje między innymi firma instalacyjna Funkcjonalne Instalacje, dzieli się na kilka rodzajów pod względem swojej budowy, a tym samym sposobu działania. Wyróżnia się wobec tego:

  • mechaniczną wentylację wywiewną, w której wyłącznie usuwanie zużytego powietrza z budynku odbywa się za pomocą wentylatora, nawiew świeżego powietrza zapewniają natomiast klasyczne kratki wentylacyjne, 

  • mechaniczną wentylację nawiewno-wywiewną, w której zarówno nawiew, jak i wywiew powietrza w budynku odbywa się za pomocą wentylatorów podłączonych do centrali wentylacyjnej, 

  • mechaniczną wentylację z rekuperacją, działającą na tej samej zasadzie jak instalacja nawiewno-wywiewna, przy czym dodatkowo z powietrza wywiewanego z wnętrza budynków odzyskiwane jest ciepło, natomiast to, które jest nawiewane podlega filtracji. 

Jakie są najważniejsze zalety wentylacji mechanicznej?

Rosnąca popularność zastosowania wentylacji mechanicznej w domach i innych budynkach wynika z licznych zalet tego rozwiązania. Do najważniejszych z nich zalicza się natomiast przede wszystkim:

  • skuteczną pracę systemu wentylacyjnego bez względu na warunki pogodowe panujące na zewnątrz oraz bez konieczności otwierania okien jak w przypadku wentylacji grawitacyjnej,

  • oszczędności związane z mniejszymi stratami ciepła z budynku, 

  • lepszą jakość powietrza bez pyłów i alergenów w przypadku wentylacji mechanicznej z rekuperacją.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.